Napi tudósítások a fesztivál eseményeiről képekkel, videókkal

Összefoglaló

2015/07/20. - írta: takacsvera46

A SPIRITUSZ folyóiratban megjelent összefoglaló bővebb, több képes változata

 Békéscsabán a Napsugár Bábszínházban Lenkefi Zoltán igazgató és csapata nyughatatlan fajta.  Szeretik megmutatni magukat. Tanulni lehet tőlük, fél éve egy bábos drámaíró verseny újdonságával tűntek fel, most meg egy hagyományos nemzetközi bábfesztivált rendeztek a nyár elején, ahova sikerült úgy összehívni a fellépőket, hogy egy izgalmas áttekintésre adtak módot. A vásári bábjáték virágzására csodálkozhattunk rá. 

lenkefik.jpg

Békéscsabán a Napsugár Bábegyüttes Lenkefi Kondrád vezetésével már 1968 – ban megrendezte az első nemzetközi bábfesztivált. 1968! Milyen fontos dolog volt akkor a zárt, fallal körülvett országban, hogy külföldiek jöttek és bemutatkoztak, mégha inkább csak a szocialista országokból. De köztük, cseh, lengyel szovjet kiváló bábosok!  Kitekintést adtak, tanulnivalót nyújtottak és alkalmat hogy az itthoniak is megmutassák magukat.

Örömteli hogy hosszabb kihagyás után ez a hagyomány folytatódik.

Mit láttunk? Itt is elsöprő sikerrel szerepelt az elmúlt két év két sikerdarabja a debreceni Vojtina Bábszínház A KIS DECEMBER KIRÁLY c. bábos játéka a kiváló Hajdu Péter főszereplésével, Kuthy Ági rendezésében és a meglepő formavilágot hozó HAMUPIPŐKE, a kecskeméti Ciróka Bábszínház mesejátéka, első osztályú szereplőgárdájával, Vidovszky György rendezésében.  A Vojtina a legmeghatóbb előadás, a Ciróka a legizgalmasabb zene díját nyerte.

 A találkozó profilját azonban a hagyományőrzés adta, vitézlászlók, marionett  bábcirkusz, középkori szicíliai játék, vásári bábjáték stílusban előadott élő színház,… tüzet fújó és tányért pörgető bábok.

Kíváncsian kezdtem el nézni a Kemény Henrik utódok munkáit. Többet már jól ismertem, többen hiányoztak  – Takács Dani, Schneider Jankó, Fabók Mancsi nem volt,  de végül is nem Vitéz László fesztivál  volt, csak úgy esett, hogy a hagyományos bábjátékok kerültek a középpontba. 

Kiket láttunk? Ismerkedjünk! Készültek videó,k rövid riportok, előadás részletekkel, de azoknak, akiknek nincs elég szélessávjuk, vagy idejük, vagy türelmük ezeket megnézni, összefoglalom mi hangzott el a  riportokban.

ARACS ESZTER: GURULÓ CIRKUSZ

Aracs Eszter a Ciróka Bábszínház művésze mindig vonzódott  a vásári bábjátékhoz, megalkotta Gulyás Terka figuráját, aki egy női vitézlászló, Mcdonalds ördögökkel és a müzli vitézekkel vívja napi és mulatságos harcát, amolyan magyarosan lepukkadt környezetben,

Az itt bemutatott GURULÓ CIRKUSZ a Mikropódium előadása már profi, elegáns és kiemelkedő előadás. Sokkal nagyobb csinnadrattát érdemelne. Nincs Aracsnak könnyű dolga. Róla tudja  a szakma hogy jó, nagyon jó. Ezért nem vesszük észre, hogy mennyire. A véletlen úgy hozta, hogy alkalmunk volt egy érdekes összehasonlításra. Láttuk VIKTOR ANTONOV – a legjobb külföldi előadás díját elnyert orosz bábművész és rendkívül megnyerő személyiség  előadását, ahol kis marionettek játszanak – emlékszünk a Dobronka cirkusz! Világszám hasonló figuráira -, tányért pörgetnek és tüzet fújnak… ámultan néz mindenki, aztán másnap jön Aracs Eszter és tüzet fúj és tányért pörget kesztyűs bábokkal a paraván mögött, s mindenki azt gondolja, hiszen ez természetes … Remélem, lesz még fesztivál, ahol indul Aracs és ahol díjakat nyer zsinórban.

aantonov.jpgViktor Antonov

NÉDER NORBI: AZ ÖRDÖG KILENC KÉRDÉSE

csaba511.png

Igazi vásári bábjáték élő szereplős változatában, Néder Norbert és Szluka Judit színházában, a LÁDAFIA Bábszínházban látunk. A Nédernorbiék nagyon jók, mondja a bábos köznyelv,  a teljes elismerés hangján. És tényleg Néder Norbi a bunkó macsó, és Szluka Judit, az alázatos, ámde furfangos asszony főszereplésével, néhány odaillő báb közreműködésével egy valódi vásári bábjátékot látunk  élő szereplőkkel, finom és harsány, elegáns a közönségességben is. Már néztem őket valódi környezetben, kánikulában, tüző napon, ritka közönség előtt is játszani, és ott is ugyanilyen kifinomult, pontos és hatásos volt a játékuk, Néder tökéletes profizmussal kezeli a közönséget. Szluka a főszereplő-untermann arcjátéka tanítanivaló, úgy tud finom gesztusokat mutatni, hogy azok mégis hatnak a szabadtéri vásári környezetben is, valamiképp a finom gesztusokat arckifejezéseket felnagyítja, úgy hogy azok mégis finomak maradnak.  

1csaba3_081.jpg

BARTHA TÓNI PAPRIKA JANCSI BÁBSZÍNHÁZA és csúzlidája a 18. század bármelyik vásári forgatagába beleillik. változtatás nélkül megjelenhetne. Ő Paprika Jancsit játszik. Neki nem engedte meg Kemény Henrik, hogy eljátssza előle a Vitéz Lászlót. Így lett Paprika Jancsi, sőt mint mondja János, mert már nagykorú és kft –t alapított. Bartha Tónit idéztem a riportból, remek humora van A ’minden rosszban van valami jó’ szellemében jót tett hogy nem játszhatott vitézlászlót,  mert így Paprika Jancsival mégis mást csinál mint a többiek, akik Kemény Henrik szövegkönyvét variálják. Paprika Jancsinak Zalán Tibor ír szövegeket, Kiszely Ágnes és Rumi László dramaturgi, rendezői munkája segíti a művészt. Ugyan nem nagyon érteni, amit Tóni Paprika Jancsija mond, de az egész vásári érzés elragadó, a történetek tartják a műfaj szabályait. Igaz, a riportban elpanaszolta, hogy Zalán Tibor még véletlenül se gondol arra írás közben, hogy a bábszínésznek csak két keze van, és olyan jelenetet ír, amihez legalább 4 kéz kellene. Persze ennek is megvan a maga előnye, mert így igazi kreativitásra kényszeríti a megvalósítás során.
1csaba3_110.jpg

Az előadást kísérő  látványosság a  Paprika Jancsi csúzlidája is remek kitaláció, több vásárban is találkoztam már vele, fesztiválokon országszerte, mindig tömeg áll előtte és mindenki ki szeretné próbálni eltalálja e a biciklis „munkatárs” által hajtott mozgó figurákat. A csuzlidában már a fiú is szegit, Bendegúz.  Aki olyan, mint egy 'spanyol grand', és reméljük egy kicsit mediterrán ízzel gazdagítva tovább viszi ezt a családi vállalkozást.

csaba1_355.JPG

PÁLYI JÁNOS: VITÉZ LÁSZLÓ

A fesztiválon a nagy „öreg”, az 1991 óta vásározó, azóta már színházigazgató, remek bábos Pályi János kezdte a Vitéz Lászlók felvonulását. Első nap, az éppen elállt eső után, kint a téren játszott, lelkes gyerekközönsége volt. Egyébként is Pályi mindent tud erről a műfajról, a ritmusról, a váltásokról, a közönséget az ujja köré csavarja, Vitéz László ismert szövegét mondja pontosan, mégis újnak hat a kis beszólásokkal és azzal, hogy Kemény Henrik erős felemelt hangja helyett csendesen, sokszor motyogva, morfondírozva adja elő, ugyanolyan hatással és erővel. Pályi is az Állami Bábszínház berkeiben kezdte, a nyolcvanas években, akkor találta meg igazi önmagát, amikor Kovács Ildikó bíztatására a vásári bábjátszás felé fordult a figyelme. A műfajt magát a bábjátékos nagy próbakövének tartja.  Egyedül uralni 8 -10 figurát, és a mindig változó közönséget, nagy kihívás.  Ebben látja azt is, hogy megszaporodtak a vásári bábjátékosok. A fiatalok is ki akarják próbálni magukat a műfajban. 

2csaba1_053.jpg

Azt mondják a vásári bábjátszás nem is egy műfaj, hanem egy megélhetési forma. Ez is igaz, de mégis egy műfaj hiszen van karakterkészlete van, jellegzetes játékkultúrája, vannak történetei, toposz történetei, ha valaki megmozdítja ezt az évszázadok alatt kicsiszolódott világot, akkor az hat, ugyanúgy fog hatni, még akkor is, ha nem annyira jó az előadó. Mert jó ráismerni, menni ezzel a kicsi figurával, aki tulajdonképpen karikatúrája az embernek néha kisgyerek, néha meg furfangos gondolatokkal megáldott felnőtt. - idézem mindezt, egyetértőn Pályitól.

TATAY SZÍNHÁZ: VITÉZ LÁSZLÓ

tatay_2.jpg

Tatay Zsolt a legifjabb Vitéz László játékosok közé tartozik, a Budapest Bábszínház tagjaként  Meczner János igazgató úr jóváhagyásával kezdett Vitéz Lászlókat játszani. Ő mondta a riportban, hogy talán azért is szaporodtak meg a vitézlászlók a bábjátékosok előadásaiban, mert Kemény Henrik sajnálatos halálával keletkezett űrt akarták kitölteni, ahogy ezt Luca Ronga Pulcinella játékos már megjósolta itteni látogatása során itáliai tapasztalataira hivatkozva. Tatay úgy szeretné csinálni, ahogy Keményék. Maga faragja a bábokat, építi a paravánt.  

FEKETE DÁVID: TÖRÖKVÉSZ VITÉZ, AVAGY VITÉZ LÁSZLÓ ÉS A TÖRÖKÖK

fd.jpg

A legsikeresebb mai Vitéz László játékos lett ezen a fesztiválon Fekete Dávid, már a tavalyi őszi kecskeméti bábfesztiválon is kiemelkedő sikert ért el, itt pedig tarolt. Gyerekzsűri volt, nem voltak szempontok és nem számított semmilyen megfontolás, a lányok, fiúk arra szavaztak aki nekik a legjobban tetszett és persze hogy ez a vagány, fiatal, energikus fickó vitte el a pálmát három díjat is kapott, közte a közönségét. Készen van, nagyon profi, harsány, kacagtató mégis elegáns,Szárnyaljon!

A műfaj újjáéledése a kilencvenes évek közepén kezdődött, többek között Pályi János, Rumi László, Kovács Géza jóvoltából. Kovács Ildikó ösztönzésére felélesztették és terjesztették a vásári-népi bábjátszás hagyományát, Ők maguk máig előadásaikban színészként, rendezőként, igazgatóként tovább éltetik ezt, s most megindult egy újabb reneszánsz, sok ambiciózus és karakteres fiatallal.

Két különlegesség:

LÉNÁRT ANDRÁS STOP

Lénárt András: Mikropódium. Stop! Ez a címe ennek az etűdökből álló összeállításnak, ami csupán ara utal, hogy itt a téren, a járdán, a szökőkút mellett akárhol álljatok meg egy kicsit és bámuljatok, milyen csodákat varázsol elő kis mikrópódiumán  a művész.  Lénárt András, saját készítésű bábjai a marionett és a vajang furcsa keverékét adják, szinte láthatatlan zsinórok és drótok kusza szövevénye van a kezében és szívmelengető finomságú mozgásokat tud produkálni velük. Nem véletlen, hogy hungarikumnak készül ez az egyedi technika. Lénárt szerint külföldön sokkal többen ismerik őt, mint itthon, pedig régóta játszik, A pécsi Bóbita Bábszínház első igazgatója volt, most szcenikus a Budapest Bábszínházban. Én a rajongója lettem.

Sokkal többet kellene tudni erről itthon is.

HORVÁTH MÁRTA - HAYDN: HOLDHINTA

POPPEN OPERA PODIUM: L'ABBRACCIO DELLA LUNA /HOLDHINTA/ - HOLLANDIA - 

Horváth Mártának is Hollandiáig kellett mennie, hogy elkészüljön a Holdhinta c. bábopera..
Egy egri meghívás adta az alapötletet. /Élet a Holdon/ Haydn korabeli bábokat kellett terveznie, fából készült, nyolc kilós bábokat. El kezdett gondolkodni, hogy milyen izgalmas az a világ. Eszterháza, marionett színház,  Haydn számtalan operája.  Összeállított egy történetet, beillesztett különféle Haydn operákból egy egy áriát, készített bábokat – na nem fa marionetteket, mert a praktikum azt kívánta, hogy kézbevehető, könnyen mozgatható bábokat csináljon. És elkészült az opera. Minden izében különleges. A történetet csendben mozgó bábok meséik el és Haydn operáiból válogatott áriák. Operaénekesek a színpadon a bábokkal is játszanak, miközben Őket Horváth Márta mozgatja, éli velük át a történet fordulatait.  S az egésznek erős hatása van a nézők csendben ülnek, nem mocorognak, nem mászkálnak, a gyerekek sem. Márta igazi báboshoz méltón személyes jóbarátjainak tekinti a figuráit, beszél velük, formálja szépíti őket, hogy n kelljen elengedni. Mindegyikük „Mártabáb” nagy szemű, törékeny. Szép.

A sok különleges, furcsa vagy hagyományőrző előadás között elhalványult a vendéglátó bábszínház szép előadása, a legkisebbeknek készült, Lackfi János verseire komponált PARADICSOMLEVES BETŰTÉSZTÁVAL. A felnőtt közegben a hatása nem felmérhető.

Ha már a házigazdákról esik szó, meg kell jegyeznem, hogy itt Békéscsabán remek színészeket, rejtegetnek. Már csak azt elég említenem, hogy előadásokat felvezető etűdökben mennyi humor, mennyi ötletesség van. Mennyi felvillanó kiváló tehetség mutatta meg magát.

 

Szólj hozzá!

Cikkek és videók a fesztiválról

2015/06/24. - írta: takacsvera46

 fesztivál dal képesítve:

Lenkefi Igazgató Úr  ajánlása


Bemutatók
a fellépő művészek és előadásuk  néhány percben
ARACS ESZTER

BARTHA  TÓNI

HORVÁTH MÁRTA

LÉNÁRT ANDRÁS

PÁLYI JÁNOS

TATAY ZSOLT

 

MEGNÉZHETŐ a videók oldalon 

FEKETE DÁVID

HAMUPIPŐKE

A KIS DECEMBER KIRÁLY

 

Háromnapos varázslat, bábokkal

A XVI. Békéscsabai Nemzetközi Bábfesztiválról
barka.jpgbarkaonline.hu

 

 

Szólj hozzá!

IJESZTŐBB A GYEREKZSŰRI

2015/06/22. - írta: takacsvera46

- Békéscsabai Napsugár Bábszínház: villáminterjú Fekete Dávid, háromszoros nyertessel -

fd.jpg

Fekete Dávid, a XVI. Békéscsabai Nemzetközi Bábfesztivál közönségdíjasa, valamint a gyerekzsűri által odaítélt „legvidámabb előadás” és a „legizgalmasabb bábfigura” díját bezsebelő bábos. A fiatal, debreceni művész nem először aratott sikert a Törökvész vitéz, avagy Vitéz László és a törökök című vásári bábjátékával. A darab 2013-ban elnyerte az év legjobb utcaszínházi előadásának járó Pierrot-díjat is a nyíregyházi Vidor Fesztiválon. A békéscsabai bábos forgatagról kérdésünkre kiemelte:

- Nagyon fontosnak tartom, hogy a szakma találkozhasson egy jól szervezett fesztiválon, ahol nem csak megnézhetik egymást a résztvevők, de beszélhetnek is egymással, egymásról, egy, s másról. Másik oldalról a közönség is abban a szerencsés helyzetben lehet, hogy több félét lát, így kap egy egészséges összehasonlítási alapot. Nagyon jó feladat a szakma előtt játszani, egymástól tanulni, szurkolni. Én egy nagyon kis figura vagyok, nincs mögöttem semmiféle intézményesült háttér, pályázatokkal sem nagyon boldogulok, nincsenek anyagi forrásaim, menedzserem, mecénásom, támogatóm, magam építem össze a paravánom, pakolom a kellékeimet és finanszírozom az előadásaim létrejöttét. Ez sok szempontból előnyös helyzet, az előadásomat nem viszi el a látvány, sem a zene, csak a játékra koncentrál a néző és én is. Nálam igazán a BÁBOKÉ a főszerep, minden tekintetben. Vitéz Lászlót játszani Pályi János jelenlétében, míg világ a világ, mindig is kihívás lesz. A mesteremnek tartom, bár kesztyűzni nem tanított. Heni bácsit, és Pályit nézve már a karrierem elején biztos voltam benne, hogy a vásári lesz az én asztalom, és örvendek, hogy volt merszem és belevágtam. Sok előadást nem tudtam megnézni, mert nem tudtam végig maradni a fesztiválon, de néhányat már láttam máshol. A "Kis december király" első bérletes időszakában még játszottam is. Hogy szakmailag milyen előnyeim származnak a fesztiválból? Az hogy tágabb közönség ismerte meg a munkám, és olyan szakmabeliek is láthattak, akik eddig még nem. Remélem, több helyre is meghívnak eztán játszani!

- A gyerekzsűri félelmetesebb-e, mint a szakmai?

gyerekzsuri.jpg

- A gyerekzsűri ijesztőbb! Nekik még nincsenek hátsó szándékaik, nem részrehajlóak, őszinték, kritikusak és igazságosak! Nagyon jó ötletnek tartom, hogy a célközönség tagjaiból választódik a zsűri, és hogy vannak olyan zsűritagok is, akik már "túl nagynak" érzik magukat, ha bábszínházról van szó.

- A díjaidból az derül ki, hogy talán az egyik legfontosabb szempont a vidámság és a humor egy bábelőadás nézője számára. Te hogyan látod?

- Azt gondolom, hogy a humor nagyon fontos eszköz egy alkotó ember kezében, könnyebb a mondandónkat adagolni, a véleményünket óvatosan kifejezni. Az is fontos, hogy az emberek megtanuljanak nevetni a saját hibáikon, problémáikon, dogmáikon. Szerintem súlyos gondokról, nem is érdemes máshogy beszélni! Annyi szörnyű dolog vesz minket körül, nem kell mindent komolyan venni. Elsősorban magunkat nem!

Kiegészítésként a 2014. évi kecskeméti Bábfesztiválon készült felvétel az előadásról. 


gratulálunk!

Szólj hozzá!

EREDMÉNYHIRDETÉS

2015/06/21. - írta: takacsvera46

Az eső megpróbálkozott, hogy keretes szerkezetűvé tegye a fesztivált és pontban hatkor elkezdett esni, de a diák zsűri kitolt vele, mert komoly vitákat folytattak,  így az eredményhirdetés majdnem háromnegyed hétkor kezdődött csak el. Addigra, szerencsére az esőfelhők elvonultak

bemutatkozik a gyerekzsűri a Napsugár Bábszínház videóján

ÉS
megszülettek az eredmények!

A LEGMEGHATÓBB TÖRTÉNET
VOJTINA BÁBSZÍNHÁZ: A KIS DECEMBER KIRÁLYdeckir.jpgHajdu Péter A kis december király főszereplője

A LEGJOBB ELŐADÁS ZENE
CIRÓKA BÁBSZÍNHÁZ: HAMUPIPŐKE

az egyik izgalmas zene a Hamupipőkéből

A LEGIZGALMASABB BÁBFIGURA
FEKETE DÁVID: TÖRÖKVÉSZ VITÉZ, AVAGY VITÉZ LÁSZLÓ ÉS A TÖRÖKÖK
feketedavid.jpg

A LEGIZGALMASABB LÁTVÁNY
ANTONIO PASQUALINO MUSEO (Szicília)
csaba6_133_1.jpg

A  LEGVIDÁMABB ELŐADÁS
FEKETE DÁVID: TÖRÖKVÉSZ VITÉZ, AVAGY VITÉZ LÁSZLÓ ÉS A TÖRÖKÖK

A LEGJOBB KÜLFÖLDI ELŐADÁS
VIKTOR ANTONOV: CIRKUSZ ZSINÓROKON - OROSZORSZÁG
antonov.jpg
KÖZÖNSÉGDÍJ
FEKETE DÁVID: TÖRÖKVÉSZ VITÉZ, AVAGY VITÉZ LÁSZLÓ ÉS A TÖRÖKÖK
feketedavid.jpg

Szólj hozzá!

Harmadik nap

2015/06/21. - írta: takacsvera46

2015. JÚNIUS 21., VASÁRNAP

osigyuszi.jpg

10–18 óra Mutatványosok (a Jókai színház előtti tér)
– Minicirkusz
– Cirkusz Mechanikusz
– Kádár Ferkó „Bábos” Fotószínháza
– Tekergőtér
– Mesekert
– Paprika Jancsi csúzlizdája

10–11 TATAY SZÍNHÁZ: VITÉZ LÁSZLÓ (az Ibsen Ház udvara)

rövidesen riport és részletek

11–12 VIKTOR ANTONOV: CIRKUSZ ZSINÓROKON - OROSZORSZÁG-  (a Napsugár bábszínház kisterme)antonov.jpgamit a klasszikus marionett cirkuszról tudni kell, azt itt láthattuk - rövidesen videó

14–15  ARACS ESZTER: GURULÓ CIRKUSZ (az Ibsen Ház udvara)
volt minden, siker, eső, kacagás

rövidesen riport és részletek

15–16  Antonio Pasqualino Museo (Szicília): Párizs ostroma (Ibsen Stúdiószínház)
nagyon régi

csaba6_133.jpgnagyon régi hagyományokra épített, külöleges. 


16–17 CIRÓKA BÁBSZÍNHÁZ: HAMUPIPŐKE (Jókai színház)


17–18  Tatay Színház (Budapest): Az élet kenyere (a Napsugár bábszínház kisterme)

19 –21  Szabó Balázs és bandája – fesztiválzáró program (a városháza udvara)

 

Szólj hozzá!

Második nap

2015/06/20. - írta: takacsvera46

2015. JÚNIUS 20., SZOMBAT


10–18 óra Mutatványosok (a Jókai színház előtti tér)
– Minicirkusz
– Cirkusz Mechanikusz
– Kádár Ferkó „Bábos” Fotószínháza
– Tekergőtér
– Mesekert
– Paprika Jancsi csúzlizdája

10–11   BARTHA TÓNI BÁBSZÍNHÁZA (Göd)  PAPRIKA JANCSI – vásári bábjáték (az Ibsen Ház udvara)


11–12  VOJTINA BÁBSZÍNHÁZ / DEBRECEN/  A KIS DECEMBER KIRÁLY (Jókai színház)

 


14–15 FEKETE DÁVID: TÖRÖKVÉSZ VITÉZ, AVAGY VITÉZ LÁSZLÓ ÉS A TÖRÖKÖK
 – vásári Bábtáncoltató játék (az Ibsen Ház udvara)

15–15.30 MIKROPÓDIUM: LÉNÁRT ANDRÁS STOP (a színház előtti tér)

A légies, különleges mozgatási technikájú, teljesen egyedi bábok elbűvölték a közönséget. Rövidesen videó is lesz 

16–17  PAVEL VANGALI: PRÁGA, AZ ELVARÁZSOLT VÁROS - CSEHORSZÁG (a Napsugár Bábszínház kisterme)

1csaba4_108.jpg


17–18  LÁDAFIA BÁBSZÍNHÁZ - NÉDER NORBI: AZ ÖRDÖG KILENC KÉRDÉSE, avagy bábokkal való játék szerelemről, házasulásról, ördögi csalárdságról (az Ibsen Ház udvara)

csaba511.png

18–19 WAYANG SZÍNHÁZ: AZ ESŐKIRÁLY ÉS A SZÉPSÉGES JÁZMINVIRÁG - INDONÉZIA - (Jókai színház)

1csaba4_156.jpg

20–21  HARLEKIN BÁBSZÍNHÁZ: HAMLET (Ibsen Stúdiószínház)

A Harlekin Bábszínház újabb kísérlete, hogy a középiskolásokkal megszerettesse Shakespearet. Hamlet keresztmetszet. Érdekes volt. Kíváncsi vagyok a tizenévesekből álló zsűri véleményére. Majd holnap


21–22 óra Rokodál-koncert (a Napsugár bábszínház zenekara), ÉdesKeserű - koncert (az Ibsen Ház udvara)

még képek a Gyermekszínházi Portál facebook oldalán 

Szólj hozzá!

Első nap

2015/06/19. - írta: takacsvera46

2015. június 19.

összefoglaló első nekifutásból, videók nélkül

15:00
Szinte pontosan háromkor eleredt az eső

Bábosok vicces ruhákban, zenészek szép, "korabeli" kosztümökben  várakoztak,
 a nézők még fontolgatták, elinduljanak-e?

15:15

Már csak csepergett, mindenki kijött az árkádok alól és átvonult a szökőkúthoz 

15:30

Megérkezett a GARABONCIÁS EGYÜTTES  gólyalábon  és a tömeg egyre nőtt, ahogy végigvonultak az utcán. Remek produkciójuk megalapozta a hangulatot. Jól megpörgették a kurtalábúakat. Már sokadszor látom ezt a fantasztikus produkciót és mindig pánikrohamot kapok. Pedig azért csinálják, hogy az énféléket ijesztgessék. Közben a cirkusz örömét hozzák. 

16:00

Pályi János tiszteletére az eső is alábbhagyott és egy remek / de hisz tudjuk, hogy mindig remek/ VITÉZ LÁSZLÓ előadással szórakoztatta a visítozó, lelkes nézőket.  Mi a titok, hogy minden időben, minden helyen, ha jól csinálják, a vásári bábjáték hajszálpontosan ugyanazokat a reakciókat váltja ki. Persze van véleményem, de inkább Pályit hallgatom meg holnap és a többi játékost is még a három nap alatt./ videókkal /

1csaba1_536.jpg

17:00

A békéscsabai Napsugár Bábszínház előadása a PARADICSOMLEVES BETŰTÉSZTÁVAL eredetileg ezen a szép udvari színpadon került volna elénk, de érthetően inkább bezsúfolódtunk a kisterembe. Az előadás Lackfi János friss verseskötete alapján készült, kicsiknek.

 

Az előadásokat egy négytagú fiatalokból álló zsűri nézi végig és dönt majd a végén a győztesekről.. Kiadják a

LEGMEGHATÓBB TÖRTÉNET
LEGVIDÁMABB ELŐADÁS
LEGJOBB ZENE
LEGIZGALMASABB BÁBFIGURA
LEGIZGALMASABB LÁTVÁNY
LEGJOBB KÜLFÖLDI ELŐADÁS

díját

20:00

Este aztán valami egészen más következett. 
1csaba2_024.jpg

POPPEN OPERA PODIUM: L'ABBRACCIO DELLA LUNA /HOLDHINTA/ - HOLLANDIA -  Haydn áriákból összeállított történethez készültek bábok, felidézve a korabeli estélyek hangulatát. Horváth Márta különleges nagyon egyedi előadást mutatott be. /Később videóinterjú és részletek /

 még képek a Gyermekszínházi portál facebook oldalán

Szólj hozzá!

A bábopera

2015/06/18. - írta: takacsvera46

A fesztivál első napján lép színpadra a  POPPEN OPERA PODIUM  egy báboperával, a L'ABBRACCIO DELLA LUNA /HOLDHINTA/ c. előadással. Az olasz nyelvű bábopera Horváth Márta szerzői és rendezői munkája Haydn zenéjére született. 

08_2001_holdbeli_vilag_011.jpgHorváth Márta bábterve

A bábopera.
A barokk jellegzetes szórakoztató műfaja volt az opera. A 18. században az európai opera divatos helyszíne lett az Eszterházy hercegek udvara. Maga Mária Terézia fogalmazott így: „Ha jó operát akarok látni, Eszterházára kell utaznom!” Az igazi csemegét az Opera élén álló karmester, Joseph Haydn zenéi jelentették. Hetente több előadásra is sor került. Az operaszínpad mellett külön marionett színpadot is építettek, ahol a kor divatjának megfelelően báboperákat játszottak Itáliából indul a marionett opera divatja, ahol a történetet zsinórral mozgatható fából készült figurák adják elő, gazdagon díszített környezetben. A bábszínpadon a varázslatok meglepő fordulatok, hatásos effektek látványos kavalkádot alkotnak, elkápráztatva a kor nézőit. A kiváló humorú, ironikus természetű Haydn nagyon kedvelte a bábszínházat, saját kis marionettszínpada volt, amellyel szabad idejében örömmel játszadozott. Érthető hát, hogy szívesen komponált báboperákat. Sajnos a remekművek jó része csak töredékesen maradt ránk, a megmaradt kották többsége a Széchenyi Könyvtárban található.

horvath_marta4.jpgHorváth Márta tervező-rendező

A Holdhinta születése
2012-ben  Horváth Márta, Hollandiában élő bábszínész, bábrendező, töredékekből, a korabeli sémák felhasználásával "barokk" bábopera mesét írt, HOLDHINTA címmel. A mese fonalát, a párbeszédeket Haydn opera áriáinak részletei adják, s a párbeszédek közötti érzelmi dallam vonalát, a recitativókat a zenészek, az érzelmi dialógust a bábok fejezik ki. Az új operamese történetéhez Haydn életének és munkásságának Magyarországon töltött évtizedeit vette alapul. Arra törekedett, hogy ebből a gazdag anyagból ízelítőt adhasson a színház-, és zenekedvelők számára: a szereplők karakterei, azok életkörülményei; a kiválasztott helyszínek idézzék meg e kor hangulatát, pompáját, belső rendjét, lehetőségeit és korlátait; felidézze Haydn különleges, tiszteletre méltó személyes varázsát, és magánéletének meghatározó elemeit is.
Ennek a Holdhinta c. régi – új báboperának a bemutatójára kerül sor a fesztivál első napján

június 19. 20:00 Ibsen Stúdiószínház

Szólj hozzá!

A vásári bábjáték reneszánsza

2015/06/15. - írta: takacsvera46

Ezt a műfajt már többször eltemették. Volt idő, amikor Kemény Henrik nem is játszhatta Vitéz László történeteit. Aztán ünnepeltük, szerettük és követői lettek, akik kiváló bábosként új Vitéz László történeteket kezdtek játszani. És sikerük volt, és még többen lettek, és mára már divattá vált a vásári bábjáték.
Persze nem olyan divattá, amit a tévében is látni lehet és mindenki tud róla, de az a kör, aki néz bábszínházat, aki szeret nagyokat nevetni  az ismeri. Vicces, hogy még mindig gyerekprogramként könyvelik el. Pedig régen sem, most sem az.  Bábjáték csak így egyszerűen. Felnőttnek és az arra tévedő gyerekeknek egyaránt.

heni_palyival2011.jpgPályi János és Kemény Henrik 2010. Debrecen Mutatványos Nap

A 16. Nemzetközi Bábfesztivál Békéscsabán, a Napsugár Bábszínház rendezésében nem gyerek báb fesztivál. Csak bábfesztivál, És az itthoni előadások többsége vásári bábjáték.
Jó áttekintés lesz, hogyan is áll ez a műfaj.

 ARACS ESZTER: GURULÓ CIRKUSZ

BARTHA TÓNI BÁBSZÍNHÁZA: PAPRIKA JANCSI

FEKETE DÁVID: TÖRÖKVÉSZ VITÉZ, AVAGY VITÉZ LÁSZLÓ ÉS A TÖRÖKÖK

LÁDAFIA BÁBSZÍNHÁZ - NÉDER NORBI: AZ ÖRDÖG KILENC KÉRDÉSE

PÁLYI JÁNOS: VITÉZ LÁSZLÓ

TATAY SZÍNHÁZ: VITÉZ LÁSZLÓ

Még láthatnánk Fabók Mancsit, Takács Danit, Schneider Jankót. Csak azért említem Őket is, hogy lássuk, van még. Majd megkérdezem az alkotókat, hogy mi az oka, hogy ez a klasszikus műfaj ilyen sikeres?

bartatoni.jpg

Szólj hozzá!

Tetszett a bejegyzés? Kövesd a blogot!

blog.hu